Tags

, ,

BlåsippaIMG_1616Att fylla i medarbetarenkäter på jobbet känner nog många igen. Men hur mår du egentligen? Frukt och friskvård i alla ära, men räcker det?

Jag har tidigare skrivit om att ”Fruktkorgar inte enda friskfaktorn på arbetsplatsen”  och om ”Hållbar utveckling för säkerhet och hälsa”. Jag erkänner att arbetsmiljö inte varit mitt starkaste intresse genom åren. Men nu, efter att samarbetat med forskarkollegor inom området, har jag lärt mig en hel del. Framför allt hur viktigt det är för hållbarhet i arbetslivet! I detta sammanhang handlar det inte om hur vi sorterar skräp, utan den psykosociala arbetsmiljön, eller som det numera uttrycks ”Organisatorisk och social arbetsmiljö*”. För de flesta av oss, ägnar vi en stor del av dygnets 24 timmar på arbetet. Många ägnar dessutom en hel del av sin fritid som på något sätt är relaterat till arbetet, från att hinna i kapp med administration till att planera för morgondagen. Känns det igen? Det gör jag.

I våra forskningsstudier om ”Tandvård i förändring”, uppger tandvårdspersonalen en sämre psykosocial hälsa vid jämförelse mellan 2012 och 2014. Vid jämförelse mellan kliniker med fler tandhygienister än tandläkare, uppger fler att de mår sämre, framför allt tandläkare men även tandhygienister och tandsköterskor bland dem som arbetar på kliniker med kvoten fler tandhygienister än tandläkare (gäller främst medelstora kliniker). Det är inte vad jag önskade, då jag ser fördelar med att ha fler tandhygienister på klinikerna (om kompetensen används rätt och smart). I en annan av våra studier om främjande faktorer på en arbetsplats, uppges bl a delaktighet, självbestämmande, hinna med sina arbetsuppgifter, få arbeta med det man är utbildad, få utvecklas, vara viktiga komponenter för att må bra på jobbet (se tidigare inlägg i området arbetsmiljö).

I tider med obalans mellan tillgängliga resurser, befolkningens olika behov av tandvård bland annat beroende på ökad immigration och äldre befolkning, blir dessa främjande faktorer på arbetsplatsen allt viktigare att beakta för vårt välmående. Enbart akututryckningar för att ”rädda situationen” är inte hållbart i längden, även om jag förstår att trycket på tandvården (liksom andra områden i samhället) är hårt och prövande just nu. Hösten 2016 gör vi en uppföljning av studien om arbetsmiljö inom tandvården, och jag har mina aningar på vilka resultat det kommer ge tyvärr. En förhoppning är dock att forskningen kommer till nytta och bidrar som underlag för framgångsrik hälsofrämjande arbete inom tandvården.

Jag säger därför JA till Gunilla Ekholtz, skribent Dental24 fråga om tiden är inne för översyn av tandvårdens organisation för att bättre ta tillvara de olika personalkategoriernas kompetenser, men även översyn inom andra områden.

Ta hand om dig och varandra!

//Ulrika

 

*I månadsskiftet mars/april 2016 kom arbetsmiljöverket med nya föreskrifter som stöd till arbetsgivare i arbetet med organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4). Dessa riktlinjer reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.